Trailerhusets guide till kontroll av påskjutsdämpare
Lär dig hur du kontrollerar påskjutsbromsen på din släpvagn
Att påskjutsreserven är för kort är en vanlig orsak till att släpfordon blir underkända vid besiktning. Betydelsen av detta är att påskjutsbromsen börjar verka för sent när man bromsar. I denna guide går vi igenom hur du kontrollerar påskjutsdämparen på din släpvagn.
I denna guide lär du dig mer om:
- Anledningar till dålig bromsverkan
- Besiktning
- Kontroll av handbromsspak
- Kontroll och justering av bromshävare
- Justering av vantskruv
- Påskjutstyp
- Besiktning
- Kontroll av handbromsspak
- Kontroll och justering av bromshävare
- Justering av vantskruv
- Påskjutstyp
Vanliga orsaker till dålig bromsverkan
1. Slitna bromsbackar
2. Ojusterade bromsar. Justera alltid i bromsen inte genom att dra åt vantskruven!
3. Trasig eller dålig backautomatik
4. Trasig eller dålig påskjutsbroms
2. Ojusterade bromsar. Justera alltid i bromsen inte genom att dra åt vantskruven!
3. Trasig eller dålig backautomatik
4. Trasig eller dålig påskjutsbroms
Kontroll av påskjutare
När påskjutaren trycks ihop skall bromsverkan infinnas nästan direkt alltså i den gröna zonen (A). Om bromsverkan börjar i den gula zonen (B) är det stor risk att påskjutsbromsen ganska snart kommer att fungera dåligt eftersom bromsdelarna slits. Börjar bromsverkan i den röda zonen (C) kommer släpet att bli underkänt vid besiktning.
Att prova bromsverkan är tämligen enkelt.
1. Börja med att hissa upp släpets hjul med en domkraft eller pallbockar
2. Sedan kan du dra ett spännband från kulhandsken och bak till bakdelen av påskjutaren.
3. Nu kan du spänna ihop påskjutaren lugnt och sansat, ett hack i taget med spännbandet och prova exakt var bromsverkan börjar infinna sig genom att känna på hjulen när bromsarna börjar ta.
1. Börja med att hissa upp släpets hjul med en domkraft eller pallbockar
2. Sedan kan du dra ett spännband från kulhandsken och bak till bakdelen av påskjutaren.
3. Nu kan du spänna ihop påskjutaren lugnt och sansat, ett hack i taget med spännbandet och prova exakt var bromsverkan börjar infinna sig genom att känna på hjulen när bromsarna börjar ta.
Kontroll av bromshävarmen
Om påskjutsreserven är för kort trots att bromsarna är väl justerade så är en vanlig orsak att bromshävarmen är dåligt justerad.
Bromshävarmen skall inte glappa någonting utan ligga emot dragröret för optimal bromsverkan. Bilden visar hur bromshävarmen skall ligga emot dragröret.
Bromshävarmen skall inte glappa någonting utan ligga emot dragröret för optimal bromsverkan. Bilden visar hur bromshävarmen skall ligga emot dragröret.
Justera bromshävarmen
För att ändra bromshävarmens läge är det lättast att skruva in den korta bromsstången framför vantskruven.
Anledningen till att det ofta inte hjälper att enbart skruva på vantskruven är att bromsverkan för handbromsspaken då ändras samtidigt.
Anledningen till att det ofta inte hjälper att enbart skruva på vantskruven är att bromsverkan för handbromsspaken då ändras samtidigt.
Mer information om påskjutsdämpare
Många kunder ringer oss och undrar varför deras dämpare inte har något tryck eller varför den inte trycks ut igen om man trycker ihop den. Dämpare fungerar lite olika och därför tänkte vi här försöka förklara lite mer om påskjutsdämpare.
Det är bara en del modeller av påskjutare som kräver en dämpare med tryck. De flesta dämpare har lite tryck, men detta är knappt märkbart. En del dämpare trycks ut av egen kraft om man trycker ihop dem medan andra måste dras ut. Dämparens viktigaste funktion är att dämpa och stå emot när man bromsar. När man kör framåt, dras dämparen ut igen.
Det är bara en del modeller av påskjutare som kräver en dämpare med tryck. De flesta dämpare har lite tryck, men detta är knappt märkbart. En del dämpare trycks ut av egen kraft om man trycker ihop dem medan andra måste dras ut. Dämparens viktigaste funktion är att dämpa och stå emot när man bromsar. När man kör framåt, dras dämparen ut igen.
Får man problem med sin nya dämpare är det inte säkert att det är dämparen som är trasig. Det kan bero på andra faktorer såsom:
- Felaktigt justerade bromsar
- Felaktigt justerad bromshävarm
- Trasig eller dålig backautomatik
- Felaktigt justerade bromsar
- Felaktigt justerad bromshävarm
- Trasig eller dålig backautomatik
Alla påskjutare har ett typnummer som du finner samma ställe som du finner tillverkarnamn. En AL-KO kan t.ex heta 90S. Med hjälp av denna kan du hitta artiklar till ditt släp!