Trailerhusets guide till släpvagnsaxlar
Lär dig mer om axlar och kompletta axelpaket till din släpvagn
I denna guide går vi igenom vilka mått och vilken information som behövs för att beställa en ny axel till din släpvagn.
Vi har, genom en gedigen undersökning av marknaden, sett att det idag blir fler och fler släpfordon som har behovet att byta både axel och påskjutare samtidigt. I många fall sitter det en gammal, utgången, hjulbromsdimension på släpfordonet vilket innebär att en typbesiktning måste utföras även om man byter till en ny axel av samma tillverkare. Vi vill därför erbjuda ett prisvärt paket med hög kvalitet som gör det enkelt för dig att renovera ditt släpfordon till en rimlig kostnad.
För dig som vill ha kvar din gamla påskjutare och endast köpa en axel så har vi denna möjlighet också. Vi kan utfärda broms-beräkningsintyg till de flesta på marknaden förekommande påskjutare att användas ihop med en ny axel.
Obs! Måtten på den nya påskjutaren kan skilja sig från de mått du har idag. Man kan då tillverka en adapterplatta alternativt göra en anpassning på den befintliga infästningen. Kontakta oss om ni har frågor om detta, vi hjälper gärna till och förklarar hur man går tillväga.
För dig som vill ha kvar din gamla påskjutare och endast köpa en axel så har vi denna möjlighet också. Vi kan utfärda broms-beräkningsintyg till de flesta på marknaden förekommande påskjutare att användas ihop med en ny axel.
Obs! Måtten på den nya påskjutaren kan skilja sig från de mått du har idag. Man kan då tillverka en adapterplatta alternativt göra en anpassning på den befintliga infästningen. Kontakta oss om ni har frågor om detta, vi hjälper gärna till och förklarar hur man går tillväga.
Vid byte av komplett axelpaket (påskjutare och axel) ska en typbesiktning utföras då en teknisk förändring har skett på ditt släpfordon, detta krävs EJ om du bara byter axel eller påskjutare till samma märke och modell som du har idag. Kontakta bilprovningen för mer information.
Kontrollera axelmått
A = center-till-center för infästningshålen
B =Mått yttersida bromstrumma- Mått yttersida bromstrumma (Diffar detta 1-2cmpå den axel du kollar på och du har plats innåt eller utåt på släpet innan däcket tar i flaket eller skärmarna gör det inget)
D = samtliga axlar kommmer med två infästningshål per sida som standard, detta mått är 160mm och är standard på nästan alla släpkärror. Är ditt släp tippbart krävs tre infästningshål, ett till baktill på axeln. Detta har vi inte i vårt sortiment dessvärre.
B =Mått yttersida bromstrumma- Mått yttersida bromstrumma (Diffar detta 1-2cmpå den axel du kollar på och du har plats innåt eller utåt på släpet innan däcket tar i flaket eller skärmarna gör det inget)
D = samtliga axlar kommmer med två infästningshål per sida som standard, detta mått är 160mm och är standard på nästan alla släpkärror. Är ditt släp tippbart krävs tre infästningshål, ett till baktill på axeln. Detta har vi inte i vårt sortiment dessvärre.
C = Bultdelning i navet, 4 eller 5 bult.
• Kontrollera din bromsdiameter (trummans innerdiameter). Dagens standard är 160mm eller 200mm.
Identifiera axeltillverkare
• Identifiera vilken axeltillverkare du har idag. Det kan stå på navkåpan, på en skylt på axelkroppen eller på baksidan av bromsskölden.
Kontrollera totalvikt
• Kolla vad du har för totalvikt på ditt släpfordon. Detta står på registreringsbeviset eller så kan man söka på sitt registreringsnummer på transportstyrelsens hemsida.
Välj en axel som har samma tillverkare, rätt mått och med en maxvikt som är samma som totalvikten på släpet eller nivån över.